De wereld van reizen en vrije tijd spreekt je heel erg aan?
Andere werelden en culturen trekken je aandacht? En dus ook andere talen?
Je bent avontuurlijk aangelegd en vlot in de omgang?
Zeg dan Ja! Oui! Yes! tegen deze toprichting.
Waarom past deze richting bij jou?
Je hebt een brede kijk op de wereld en andere culturen. Je bent sociaal vaardig en vindt het een uitdaging om je te verdiepen in de (reis)wereld. Je hebt aanleg voor talen en dus geen schrik om in het Frans, Engels of Duits te spreken en te schrijven. Je ziet er niet tegenop om nauwkeurig informatie op te zoeken en te verwerken. Ook met de computer.
In deze studierichting leer je de wereld van het toerisme kennen. Je maakt kennis met een brede waaier aan toeristische activiteiten, plaatsen en organisaties in binnen- en buitenland. Je verkent de toeristische sector in Vlaanderen en Wallonië: een bezoek aan een museum, aan de toeristische dienst van een stad in de buurt, aan een natuurgebied, een hotel of camping …Â
Je leert hoe je bezoekers op beurzen en evenementen en op toeristische bestemmingen vlot informatie kan geven. Ook de manier waarop je toeristen begeleidt naar en op een bestemming en tijdens excursies.
Op reis gaan is natuurlijk ook organiseren. Je zet je eerste stappen in het organiseren van een uitstap en verdiept je in de praktische en administratieve voorbereiding ervan. Je stippelt zelf een uitstap uit. De resultaten leer je verwerken in een aantrekkelijke presentatie.
Als kers op de taart trek je er zelf op uit en verken je bestemmingen zoals de Belgische kust, de Hoge Venen, Pairi Daiza …
TOERISME
LEERJAAR
|
3
|
4
|
|
||
|
|
|
Toerisme
|
7
|
8
|
Aardrijkskunde
|
1
|
1
|
Natuurwetenschappen
|
2
|
1
|
Wiskunde
|
3
|
3
|
Duits
|
1
|
1
|
Engels
|
3
|
3
|
Frans
|
3
|
3
|
Nederlands
|
4+1*
|
4
|
Artistieke Vorming
|
1
|
1
|
Geschiedenis
|
1
|
1
|
Godsdienst
|
2
|
2
|
Informatica
|
-
|
1
|
Lichamelijke Opvoeding
|
2
|
2
|
Mens & Samenleving
|
1
|
1
|
|
||
|
||
TOTAAL AANTAL LESUREN
|
32
|
32
|
* Dit plusuur is een keuze van de school en wordt gebruikt om elke leerling maximale leerkansen te bieden: dit kan door extra uitdieping of door extra remediëring.